ورزش

گائل کاکوتا؛ منجی «قرضی» نکونام از کنگو آمد!

گائل کاکوتا؛ منجی «قرضی» نکونام از کنگو آمد!

خبرورزشی/ گائل رومئو کاکوتا مامبنگا در۲۱ ژوئن ۱۹۹۱ در شهر لیل از ایالت نورد فرانسه به دنیا آمد. پدرش اهل کنگو بود که با خانواده به فرانسه مهاجرت کرد و آنجا با دختری فرانسوی -که اصالت او هم آفریقایی بود- آشنا و ازدواج کرد.

کاکوتا پس از دیدن بازی عمویش برای تیم ذخیره‌های لیل، فوتبال را در هفت سالگی با باشگاه محلی لیل مولینز آغاز کرد. یکسال بعد، در سال ۱۹۹۹ در ۸ سالگی به لانس پیوست. او ۸ سال عضو این باشگاه بود اما از همین زمان سرنوشتش با قرضی رفتن گره خورد!

در سال ۲۰۰۴ کاکوتا ۱۳ ساله برای حضور در مرکز حرفه‌ای آموزش فوتبال در نزدیکی لئون انتخاب شد. او دو سال را در این مرکز در روزهای هفته تمرین کرد و آخر هفته‌ها برای لانس بازی می‌کرد. البته آن زمان به عنوان بازیکن حرفه‌ای قراردادی نداشت ولی همین دوتیمه بودن در آن واحد در وجودش نهادینه شد!

کاکوتا در حالیکه عضو تیم جوانان لانس بود در سال ۲۰۰۷ در یک انتقال جنجالی به چلسی منتقل شد. او به ندرت در چلسی بازی کرد و به شش تیم در پنج کشور قرض داده شد تا اینکه پس از پایان قراردادش در سال ۲۰۱۵ راهی سویا شد.

کاکوتا در تمام رده‌های سنی برای فرانسه به میدان رفت ولی در سال ۲۰۱۷ در ۲۶ سالگی تصمیم گرفت برای تیم ملی جمهوری کنگو در سطح بزرگسالان بین المللی بازی کند. اما اولین دردسر بزرگش با همان انتقال به چلسی رقم خورد.

سپتامبر ۲۰۰۹ اتاق حل اختلاف فیفا اعلام کرد کاکوتا به دلیل نقض قرارداد با باشگاه قدیمی خود لانس و بستن قرارداد با چلسی در سال ۲۰۰۷ به مدت چهار ماه محروم و باید ۷۸۰۰۰۰ یورو جریمه بدهد. همچنین چلسی از خرید هر بازیکنی در دو پنجره نقل و انتقالات بعدی به دلیل دخالت و تحریک کاکوتا به شکستن قرارداد با لانس محروم شد!

فوتبالدوستان بیاد دارند که تیم آبی پوش لندن بعدها دوباره دچار چنین مشکلی شد و در همان شرایط پنجره بسته با روبرتو دی متئو فاتح لیگ قهرمانان هم شد! چلسی به پرداخت جریمه ۱۳۰۰۰۰ یورویی به لانس هم محکوم شد اما از فیفا به دادگاه حکمیت ورزش شکایت کرد که کاکوتا قرارداد معتبری با لانس نداشته و بنابراین نمی‌تواند آن را نقض کند.

ممنوعیت نقل و انتقالات چلسی در همان سال تعلیق و سال ۲۰۱۰ لغو شد. جریمه نقدی کاکوتا نیز بخشیده شد تا او بتواند به کارش ادامه دهد.

کاکوتا از سال ۲۰۰۷ که به چلسی رفت، ابتدا بازیکن جوانان باشگاه شد. او پس از اولین بازی با تحسین میشائل بالاک ستاره آلمانی روبرو و جایزه بهترین بازیکن آکادمی سال را پس از اولین فصل حضورش در چلسی به دست آورد. او بهترین گلزن جوانان چلسی هم شد و بارها در تمرین تیم رویایی مورینیو حاضر و با هازارد، لمپارد، تری، دروگبا و … تمرین کرد.

در فصل ۰۹–۲۰۰۸ به کاکوتا این فرصت داده شد تا با تیم اصلی تمرین کند. سال بعد کارلو آنچلوتی، سرمربی وقت چلسی نامش را در سال ۲۰۰۹ وارد لیست لیگ قهرمانان اروپا هم کرد و در همان فصل ۲۰۰۹-۲۰۱۰ اولین بازی خود در لیگ برتر را در استمفوردبریج مقابل ولورهمپتون انجام داد و جای نیکولا آنلکا به میدان آمد.

در همین فصل طلایی او اولین بازی خود را در لیگ قهرمانان اروپا را مقابل آپوئل انجام داد. او جوان‌ترین بازیکن چلسی شد که تا به حال در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده است.

سال ۲۰۱۰ کاکوتا که نامزد جایزه پسر طلایی شده بود، قرارداد خود را تا سال ۲۰۱۵ با چلسی تمدید کرد. اما کمتر از یک ماه بعد برای نیم فصل بازی قرضی به فولام پیوست. او اولین گل خود را برای فولام مقابل ساندرلند به ثمر رساند.

در اوت ۲۰۱۱، کاکوتا به صورت قرضی تا ۱ ژانویه ۲۰۱۲ به بولتون واندررز پیوست. آنجا ناموفق بود و در مجموع تنها ۶ بازی انجام داد. در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ به چلسی بازگشت و ۱۱ روز بعد به صورت قرضی تا پایان فصل ۱۲–۲۰۱۱ به دیژون پیوست.

کاکوتا اولین بازی خود را برای دیژون در جام حذفی فرانسه مقابل ایستر انجام داد و اولین گل خود را برای دیژون به ثمر رساند. در تابستان ۲۰۱۲ به لندن برگشت و این بار به صورت قرضی یک فصل به باشگاه هلندی ویتس‌آرنهم پیوست.

پس از یک فصل و بازگشت کوتاه، دوباره به ویتس‌آرنهم فراخوانده شد، اما این بار به صورت قرضی به تیم سری آ لاتزیو تا پایان فصل ۲۰۱۴ فرستاده شد. او فقط یک بار در لیگ اروپا و یک بار در سری آ برای لاتزیو بازی کرد و هردوبار ذخیره به میدان آمد.

مقصد قرضی بعدی او در فصل ۱۵–۲۰۱۴ لالیگا و تیم رایو وایکانو بود. سرانجام تابستان ۲۰۱۵ کاکوتا پس از جدایی از چلسی قراردادی چهار ساله با سویا امضا کرد. آنجا هم فقط ۲ بازی به او رسید و سال بعد به هبی چین فورچون در سوپر لیگ چین پیوست.

قرارداد کاکوتا در چین دو ساله و تا ۲۰۱۸ بود اما انگار او نمی توانست جایی بند شود! پس سال ۲۰۱۷ به صورت قرضی به دپورتیوو لاکرونیا پیوست!

از آنجا به آمیان در لوشامپیونا رفت که باز دوباره قراردادش جنجالی شد! آمیان اعلام کرد که کاکوتا قراردادی چهار ساله تا ۲۰۲۱ با باشگاه به صورت رایگان امضا کرده است. هبی فورچون این انتقال را رد کرد. در نهایت به مدت یک فصل به آمیان قرض داده شد.

پس از پایان دوره قرضی در آمیان، قراردادش با باشگاه چینی هم تمام شد و کاکوتا به رایو وایکانو با قراردادی چهار ساله پیوست. در فصل ۱۸-۱۹ او تنها یک گل در ۱۲ بازی زد و تیمش سقوط کرد. پس به تیم سابق خود آمیان بازگشت.

سال ۲۰۲۰ کاکوتا به خانه اولش لانس با یک قرارداد قرضی یک ساله برگشت و ۲۰۲۱ انتقال او به لانس دائمی شد. اما ۲۰۲۲، کاکوتا برای سومین بار با آمیان قرارداد امضا کرد! این بار تا ۲۰۲۴ بود که سرانجام به ایران و استقلال آمد.

قرارداد او با استقلال یکساله و برای نخستین بار با پیراهن استقلال در مقابل باشگاه ملوان در هفته دوم لیگ برتر ۰۴–۱۴۰۳ به میدان رفت.

کاکوتا در سال ۲۰۱۷ به تیم ملی جمهوری دموکراتیک کنگو رفت و اولین بازی خود را در باخت دوستانه ۱–۲ مقابل کنیا انجام داد و گل هم زد. او تاکنون در ۲۷ بازی رسمی ملی با لباس کنگو ۳ گل زده که برای یک وینگر و هافبک تهاجمی با آن همه تجربه بین المللی آمار قابل قبولی نیست.

زمانی که گائل کاکوتا به انگلستان رفت، دیدیه دروگبا او را تحت‌الحمایه خود قرار داد. سال ۲۰۱۴ یک متقلب خود را کاکوتا جا زد و هزاران پوند از کارت‌های اعتباری دزدیده شده خرج کرد! او پس از دستگیری به مدت چهار سال زندانی شد.

کاکوتا با رده های پایه فرانسه قهرمان جام ملت‌های اروپا زیر ۱۹ سال و ستاره مسابقات ۲۰۱۰ و عنوان چهارم جام جهانی زیر ۲۰ سال ۲۰۱۱ را کسب کرد. او یک چپ پای حرفه‌ای و با قامت ۱۷۶ سانتی متری خود از تکنیک و سرعت قابل توجهی برخوردار است.

بالاترین قراردادی که گائل کاکوتا در طول دوران بازی خود منعقد کرده ۸ میلیون یورو بوده و گفته می شود باشگاه استقلال با مبلغ ۳۰۰ هزار دلار مبلغ رضایتنامه و ۷۰۰ هزار دلار پرداختی برای جذب این بازیکن گلزن و گلساز اقدام کرده است.

کاکوتا در حال حاضر برای همراهی تیم ملی کنگو در فیفادی شهریور از ایران خارج شده و یکی از ملی پوشان حاضر در لیگ ماست. او که برای امضای قرارداد با استقلال و حضور خانواده اش در تهران تردیدهای زیادی داشت، سرانجام تست های پزشکی را در فرانسه گذراند و هنوز خانواده اش را به ایران منتقل نکرده است.

 

 

 

منبع:خبر ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا